February 16, 2014

Resepi Si Kecil: Chocolate Banana French Toast

Hi. Sejak aku bertukar kerja baru ni, rutin harian kerja adalah sangat berbeza dengan dahulu. Cabaran terbaru aku adalah untuk membantu kanak2 yang kekurangan berat badan menaikkan berat mengikut lengkuk pertumbuhan yang normal. Dan ianya tidak mudah!

Ingat nak suruh orang kurus jer yang susah. Nak naikkan berat pun susah terutamanya bagi golongan berpendapatan rendah yang anak kekurangan zat makanan. Banyak faktor selain daripada ketidakmampuan untuk menyediakab makanan berkhasiat untuk anak2.

Anyway, kali ini aku nak kongsikan satu resipi yang mudah dan enak untuk anak2. Amat sesuai juga buat anak yang kekurangan berat badan kerana kandungan kalorinya bersesuaian untuk anak2 yang sedang membesar dan memerlukan lebih tenaga. Yang penting ianya menyelerakan dan pasti memikat selera si kecil.

CHOCOLATE BANANA FRENCH TOAST
(sumber: myrecipes.com)

INGREDIENTS:
1/4 cup 1% low-fat milk
2 large eggs, lightly beaten
3/4 teaspoon vanilla extract
1/2 teaspoon sugar
1/8 teaspoon salt
6 (1 1/2-ounce) slices whole-grain bread
4 1/2 tablespoons hazelnut-chocolate spread (such as Nutella)
1 cup thinly sliced banana (about 8 ounces)
2 teaspoons canola oil
1 1/2 teaspoons powdered sugar

PREPARATION
1. Combine first 5 ingredients in a shallow dish.
2. Spread each of 3 bread slices with 1 1/2 tablespoons hazelnut-chocolate spread; arrange 1/3 cup banana slices over each bread slice. Top sandwiches with remaining 3 bread slices.
3. Heat oil in a large nonstick skillet over medium-high heat. Working with 1 sandwich at a time, place into milk mixture, turning gently to coat both sides. Carefully place coated sandwiches into pan. Cook 2 minutes on each side or until lightly browned. Cut each sandwich into 4 triangles. Sprinkle evenly with powdered sugar.

NUTRITIONAL INFORMATION
Calories: 390
Fat: 13.8g
Saturated fat: 3.6g
Monounsaturated fat: 6.8g
Polyunsaturated fat: 3.2g
Protein: 11.7g
Carbohydrate: 53.6g
Fiber: 6g
Cholesterol: 91mg
Iron: 2.6mg
Sodium: 391mg
Calcium: 115mg

No comments: