May 27, 2014

Misi Diet: Tipah Jangan Tertipu - Kurus Tapi Gemuk?

Okay saya dah check berat, bmi dan ukur lilit pinggang.


Ramai yang cakap saya tak gemuk buat apa nak kuruskan badan lagi. Nanti nampak kurus sangat. Tapi saya memang amat perlu menurunkan sedikit berat badan saya atau yang sebenarnya membakar lemak kerana:

1. BMI saya ialah 24.4 kg/m2. Lagi sikit nak ke overweight. Overweight akan meningkatkan risiko penyakit kronik.

2. Saya dapati ukur lilit pinggang saya ialah 81.5 cm. Hah, ini mmg lebih. Saya mmg dah masuk kategori tidak normal dan berisiko untuk penyakit kronik.




Saya rasa ramai kawan2 yg kata saya tak nampak gemuk sbb lemak tu duduk di bahagian perut dan tersembunyi disebalik baju yang longgar. Tapi lemak dibahagian itulah yang paling saya risau sbb berhampiran dengan organ penting kita. Saya lagi takut sbb saya mmg tak jaga makan and love eating!


Saya harap saya dijauhkan dari risiko penyakit. Usia masih muda dan masa mudalah kita kene cegah. Loose weight to be healthy. That's what important.


Esok insyallah saya nak check darah pula untuk dapatkan status kesihatan terkini.  Let's support each other to make this world a health living place <3 <3

No comments: