May 30, 2014

Pemakanan Ibu Hamil

Semalam keje jalan2 cari makan. Hehe tak yg sbenarnya jalan2 bagi org makan kot baru betul.

Kali ini team di KD Panchor memberikan pendidikan pemakanan sihat untuk ibu hamil dan demo masakan untuk makanan kanak2.



Pendidikan pemakanan ibu hamil seperti biasa sama je cara penyampaian seperti di klinik lain. Makanan yang perlu dimakan seharian dipamerkan kepada ibubapa. 

Jururawat bertugas, JM Azlina memperkenalkan piramid makanan dan fungsi setiap kumpulan makanan. Kemudian, beliau beralih kepada pameran makanan satu hari untuk ibu hamil yang semuanya adalah sebanyak 6x sesi makan.



Ketika hamil, ibu yang digalakkan mengambil lebih kalori mengikut trimester. Namun, jika ibu hamil yang sudah sedia berlebihan berat badan atay kekurangan berat badan, cara pengambilan makanan adalah sedikit berbeza dengan ibu yang berat normal ya!



Tapi saya perhatikan makanan yang dipertontonkan kepada ibu hamil semalam agak kurang sesuai. Hidangan nasinya seperti agak berlebihan sukatan dan saya khuatir akan menimbulkan masalah kegemukan ataupun masalah kesihatan lain akibat makan berlebihan. 



Walaubagaimana pun, jika ibu yang kurang berat bolehlah ambil seperti menu ini agar dapat membantu pertambahan berat badan yang bersesuaian. Bagi kategori normal dan berlebihan berat menu ini perlu diubah suai sedikit sukatannya.

Bagi, sesi demo masakan untuk kanak2, team di KD Panchor memasak makanan yang pastinya digemari anak2. Sangat sedap dan berkhasiat. Malah bagus untuk kanak2 yang kekurangan berat badan. Nanti saya share kemudian ^_^

No comments: